Hva er watt, wattsykling og wattmåling

Hva er watt?

All sykkeltrening handler om at du som syklist må utføre et arbeid. Arbeid måles i joule (J). Dess større arbeid du greier å utføre i løpet av en viss tidsperiode, dess raskere vil du og sykkelen din bevege dere i løpet av denne tiden. Den overordnede målsetningen for alle som trener er å maksimere det arbeidet du greier å utføre innenfor en gitt tidsperiode.

Betydningen av å kunne generere mange watt finner du igjen i alle situasjoner innenfor sykling. De som er flinkest til å generere flest watt/kg på veldig kort tid (noen få sekund) er de som hevder seg best i en spurt, de som har høyest watt/kg i en bakke kommer raskest til toppen, og de som har høyest watt/frontareal er de som gjør de best i et flatt temporitt.

Under intervalltrening tar det en stund før man kommer opp i puls, bruker du wattmåler vil du med en gang se om du ligger i riktig sone.

Hva med pulsmåling?

Puls kan påvirkes av en lang rekke faktorer som ikke har noe med treningsintensitet å gjøre. Både kosthold, stress, hydrering, alkoholinntak, lufttemperatur, restitusjon, høyde, treningssammensetning dagene før en test, søvnmønster, hormonelle variasjoner, sykdom, kroppstemperatur, overtrening, koffein, sittestilling på sykkelen, nervøsitet, med mer, påvirker pulsen opp eller ned.

Det er mulig å måle individuell innsats - les mer på Body Bike sin hjemmeside

 

Body Bike Connect har integrert watt-måler